Hoofdstuk 3: E-Portfolio en IOP
Portfolio (Reconcept) en IOP
Vanaf 1-7-2019 krijgen alle aios die ná 31-12-2019 klaar zijn met hun (voor-) opleiding een nieuw E-portfolio: Reconcept. Dit digitale portfolio is ontwikkeld door de NIV samen met Reconcept. Het oude portfolio GAIA komt hiermee per 1-1-2020 te vervallen. Het nieuwe E-portfolio heeft een bijbehorende smartphone-app.
In het portfolio worden alle ontwikkelingen en vorderingen binnen de eigen opleiding opgeslagen door de aios. Denk daarbij aan het opleidingsschema, de jaargesprekken, de stagebeoordelingen, EPA’s, KPB’s (Korte Praktijk Beoordeling) en OSATS (Observed Structured Assessment of a Technical Skill). De aios is zelf verantwoordelijk voor het up-to-date houden van het portfolio.
Om het portfolio goed te kunnen gebruiken moet het eenmalig worden ingericht. Dit duurt circa een uur. Het proces kan tussendoor opgeslagen worden, waardoor er op een later moment mee verder gegaan kan worden.
Tijdens de (voor)opleiding interne geneeskunde in Alrijne Ziekenhuis wordt met betrekking van tot het E-portfolio het volgende van de aios verwacht.
Reconcept Portfolio
Individueel Opleidingsplan (IOP) - RGS
Wat is het?
Het individuele opleidingsplan (IOP) van de aios is een overzicht van het niveau van de door de aios behaalde competenties en EPA’s, het beloop hiervan en de acties welke nodig zijn om deze competenties op het vereiste niveau te brengen dan wel te houden. In het IOP zijn de afspraken vastgelegd die aios en opleider maken op basis van de voortgang en ambities van de aios, en maakt deel uit van het portfolio. Het bij de RGS ingediende opleidingsschema is de basis van het IOP. Het IOP is een hulpmiddel in het begeleidingsproces en geen doel op zich! Het is een middel om de planning, doelen en voortgang van de opleiding te monitoren. Het IOP richt zich op de toekomst met een planningshorizon van maximaal één jaar.
Hoe werkt het?
Het IOP is een ‘groeidocument’. Bij het eerste gesprek bij aanvang van de opleiding zal het IOP bestaan uit het opleidingsschema, de relevante ervaring van de aios en een overzicht van eventuele vrijstellingen. Na ieder gesprek (aanvangs-, tussen- of eindgesprek van opleidingsonderdelen, voortgangsgesprek of op indicatie) wordt het IOP zo nodig ingevuld/aangevuld met specifieke leerdoelen en persoonlijke leerpunten van de aios, inclusief afspraken hoe die leerdoelen bereikt moeten worden en wanneer zij geëvalueerd worden.
Het (ontwikkelingsgerichte) proces
Na het eerste gesprek kijkt de aios bij ieder vervolggesprek gestructureerd terug op zijn functioneren in de voorafgaande periode, met specifieke aandacht voor de ontwikkeling van de verschillende competenties. Informatiebronnen hiervoor kunnen zijn - maar hoeven niet beperkt te blijven tot - KPB’s, EPA’s, presentaties, cursussen, zelfreflectie etc. De aios maakt op basis hiervan – rekening houdend met de vorige afspraken/leerdoelen en de mate waarin deze geeffectueerd zijn - een sterkte/zwakte analyse en vertaalt dit (samen met zijn opleider) in nieuwe afspraken/leerdoelen.
Het IOP zal in het 1ste opleidingsjaar ongeveer per kwartaal worden aangepast (gekoppeld aan voortgangsgesprekken). In latere jaren kan dit over een langere periode worden gedaan, afhankelijk van de ontwikkeling van de aios en het opleidingsschema.
Format van het IOP - Interne geneeskunde
Bovengenoemde elementen en systematiek zijn goed herkenbaar terug te vinden in alle formulieren in ons digitaal portfolio. Let wel: het gaat altijd om het gesprek tussen aios en opleider/supervisor. De formulieren zijn hulpmiddelen om de onderwerpen die besproken dienen te worden te checken en vervolgens het gesprek te documenteren.
Portfolio (Reconcept) en IOP
Vanaf 1-7-2019 krijgen alle aios die ná 31-12-2019 klaar zijn met hun (voor-) opleiding een nieuw E-portfolio: Reconcept. Dit digitale portfolio is ontwikkeld door de NIV samen met Reconcept. Het oude portfolio GAIA komt hiermee per 1-1-2020 te vervallen. Het nieuwe E-portfolio heeft een bijbehorende smartphone-app.
In het portfolio worden alle ontwikkelingen en vorderingen binnen de eigen opleiding opgeslagen door de aios. Denk daarbij aan het opleidingsschema, de jaargesprekken, de stagebeoordelingen, EPA’s, KPB’s (Korte Praktijk Beoordeling) en OSATS (Observed Structured Assessment of a Technical Skill). De aios is zelf verantwoordelijk voor het up-to-date houden van het portfolio.
Om het portfolio goed te kunnen gebruiken moet het eenmalig worden ingericht. Dit duurt circa een uur. Het proces kan tussendoor opgeslagen worden, waardoor er op een later moment mee verder gegaan kan worden.
Tijdens de (voor)opleiding interne geneeskunde in Alrijne Ziekenhuis wordt met betrekking van tot het E-portfolio het volgende van de aios verwacht.
Reconcept Portfolio
- Iedere aios houdt alles met betrekking tot opleiden bij in het persoonlijk digitaal portfolio. Zie voor een beschrijving: https://www.internisten.nl/opleiden-tot-internist/opleiden-tot-internist/digitaal-portfolio.
- Alle aios krijgen vanuit de NIV een e-mail met een activatielink. Via deze link kan het eigen account en portfolio in gebruikt genomen worden. Na activatie van de account kan ingelogd worden via https://portfolio.reconcept.nl/login. Na activatie moet je een wachtwoord kiezen om in te loggen, maar ook een pincode die als digitale ‘handtekening’ geldt om formulieren akkoord te verklaren. Na activatie kan ook gebruik gemaakt worden van de app Reconcept Portfolio, beschikbaar voor Android en iOS. Bij problemen kan contact opgenomen worden met de opleidingsondersteuner (Jolijn Hoogervorst) of met de NIV of Reconcept.
- Het E-portfolio moet je eenmalig inrichten voor je ermee aan de slag kunt. Hierbij moet je een aantal stappen doorlopen:
- Invullen van je opleidingsschema: geef aan wanneer je waar zit. Zo kun je in de toekomst eenvoudig toegang verlenen aan de juiste personen, zonder dit elke keer aan te moeten passen.
- Hoofdopleider kiezen: deze heeft altijd toegang tot je portfolio.
- Opleider kiezen: Een opleider moet eenmalig je portfolio te ondertekenen nadat je deze ingericht hebt. Hierna wordt je portfolio geactiveerd. Dit hoeft niet je hoofdopleider te zijn, maar mag ook je lokale opleider of differentiatie opleider zijn.
- Bekwaamheidsniveaus instellen: In samenspraak met je opleider stel je je EPA’s in op je huidige niveau.
- Oude portfolio importeren (alleen voor aios die voorheen met GAIA/PE-online gewerkt hebben): Je kunt een export van PE-online uploaden in je nieuwe portfolio. Deze wordt bewaard en de belangrijkste formulieren worden overgehaald. NB: niet alle documenten worden geïmporteerd (bijvoorbeeld KPB’s). Je kunt zelf later documenten op de relevante plek uploaden indien nodig.
- Indien dit niet automatisch gebeurd is, dien je je opleider handmatig toegang te verlenen tot jouw portfolio. De opleider kan hierna jouw gehele portfolio inzien. In verband met privacy kun je iedereen te allen tijde toegang tot jouw portfolio ontzeggen. Echter kunnen zij dan geen bijdrage leveren aan jouw portfolio.
- Voor de start van een nieuwe stage moet je de bewuste opleidingsgroep/afdeling toegang verlenen tot je portfolio. Indien je de betreffende afdeling geen toegang verleent, kan niemand van de afdeling bijdragen aan je portfolio.
- De aios zorgt ervoor dat supervisoren KPB’s in kunnen vullen in het portfolio.
- De aios houdt de portfolio up-to-date en zorgt dat uiterlijk een week voor een voortgangs- of beoordelingsgesprek het portfolio volledig is bijgewerkt. Dat houdt in: voldoende KPB’s, CAT’s, zelfbeoordelingen, een nieuw/aangepast concept IOP en een zelfreflectieformulier. Voorafgaand aan het jaarlijkse voortgangsgesprek met de opleider moet het voortgangsgespreksformulier ingevuld worden.
- De aios is zelfverantwoordelijk voor het bijhouden van het portfolio. Tijdens het jaargesprek dient het portfolio aan alle opleidingseisen te voldoen om een positieve geschiktheidsbeoordeling te krijgen.
Individueel Opleidingsplan (IOP) - RGS
Wat is het?
Het individuele opleidingsplan (IOP) van de aios is een overzicht van het niveau van de door de aios behaalde competenties en EPA’s, het beloop hiervan en de acties welke nodig zijn om deze competenties op het vereiste niveau te brengen dan wel te houden. In het IOP zijn de afspraken vastgelegd die aios en opleider maken op basis van de voortgang en ambities van de aios, en maakt deel uit van het portfolio. Het bij de RGS ingediende opleidingsschema is de basis van het IOP. Het IOP is een hulpmiddel in het begeleidingsproces en geen doel op zich! Het is een middel om de planning, doelen en voortgang van de opleiding te monitoren. Het IOP richt zich op de toekomst met een planningshorizon van maximaal één jaar.
Hoe werkt het?
Het IOP is een ‘groeidocument’. Bij het eerste gesprek bij aanvang van de opleiding zal het IOP bestaan uit het opleidingsschema, de relevante ervaring van de aios en een overzicht van eventuele vrijstellingen. Na ieder gesprek (aanvangs-, tussen- of eindgesprek van opleidingsonderdelen, voortgangsgesprek of op indicatie) wordt het IOP zo nodig ingevuld/aangevuld met specifieke leerdoelen en persoonlijke leerpunten van de aios, inclusief afspraken hoe die leerdoelen bereikt moeten worden en wanneer zij geëvalueerd worden.
Het (ontwikkelingsgerichte) proces
Na het eerste gesprek kijkt de aios bij ieder vervolggesprek gestructureerd terug op zijn functioneren in de voorafgaande periode, met specifieke aandacht voor de ontwikkeling van de verschillende competenties. Informatiebronnen hiervoor kunnen zijn - maar hoeven niet beperkt te blijven tot - KPB’s, EPA’s, presentaties, cursussen, zelfreflectie etc. De aios maakt op basis hiervan – rekening houdend met de vorige afspraken/leerdoelen en de mate waarin deze geeffectueerd zijn - een sterkte/zwakte analyse en vertaalt dit (samen met zijn opleider) in nieuwe afspraken/leerdoelen.
Het IOP zal in het 1ste opleidingsjaar ongeveer per kwartaal worden aangepast (gekoppeld aan voortgangsgesprekken). In latere jaren kan dit over een langere periode worden gedaan, afhankelijk van de ontwikkeling van de aios en het opleidingsschema.
Format van het IOP - Interne geneeskunde
Bovengenoemde elementen en systematiek zijn goed herkenbaar terug te vinden in alle formulieren in ons digitaal portfolio. Let wel: het gaat altijd om het gesprek tussen aios en opleider/supervisor. De formulieren zijn hulpmiddelen om de onderwerpen die besproken dienen te worden te checken en vervolgens het gesprek te documenteren.