Lange leerlijn Acute geneeskunde
Stageduur: gehele opleiding
Stagehouder: S. Anten, internist acute geneeskunde/opleider (hoofdopleider LUMC voor gedeelte in LUMC)
Supervisoren: H. Ablij, internist en vertegenwoordiger namens MT-SEH, daarnaast alle leden van de opleidingsgroep
Samenstelling leerlijn: Lokaal S. Anten (internist/opleider), regionaal hoofdopleider LUMC
EPA’s:
De internist heeft een belangrijke rol in de 24/7 acute zorg op de SEH en in de kliniek. Ook is deze het eerste aanspreekpunt voor acuut verwezen patiënten door de huisartsen en collega medisch specialisten. Vrijwel alle opnames op de verpleegafdeling interne geneeskunde zijn acute opnames. De acute geneeskunde is daarom een belangrijk onderdeel van de opleiding tot internist.
Opbouw Lange leerlijn Acute geneeskunde
De Lange leerlijn Acute geneeskunde in Alrijne Ziekenhuis bestaat uit de volgende onderdelen:
Gedurende alle jaren wordt aandacht besteed aan de competentieontwikkeling binnen de acute geneeskunde.
Leerdoelen
De leerdoelen van de Lange leerlijn zijn als volgt gespecificeerd door de NIV:
Verplichte verrichtingen, vaardigheden aanwezig bij aanvang van de leerlijn
Verrichtingen aan te leren tijdens de leerlijn
Stageduur: gehele opleiding
Stagehouder: S. Anten, internist acute geneeskunde/opleider (hoofdopleider LUMC voor gedeelte in LUMC)
Supervisoren: H. Ablij, internist en vertegenwoordiger namens MT-SEH, daarnaast alle leden van de opleidingsgroep
Samenstelling leerlijn: Lokaal S. Anten (internist/opleider), regionaal hoofdopleider LUMC
EPA’s:
- Weekend-, avond en nachtdienst (minimaal niveau 3 bij start dienstblok, niveau 4 dient uiterlijk bereikt te zijn voor aanvang differentiatie, niveau 5 aan einde opleiding)
- Opvang en behandeling van een patiënt op de IC (zie stagebeschrijving intensive care)
De internist heeft een belangrijke rol in de 24/7 acute zorg op de SEH en in de kliniek. Ook is deze het eerste aanspreekpunt voor acuut verwezen patiënten door de huisartsen en collega medisch specialisten. Vrijwel alle opnames op de verpleegafdeling interne geneeskunde zijn acute opnames. De acute geneeskunde is daarom een belangrijk onderdeel van de opleiding tot internist.
Opbouw Lange leerlijn Acute geneeskunde
De Lange leerlijn Acute geneeskunde in Alrijne Ziekenhuis bestaat uit de volgende onderdelen:
- 2-6 weken SEH aan het begin van de opleiding afhankelijk van competenties en ervaring. Hierbij vindt directe supervisie plaats, internist beoordeelt aan het bed samen met de aios de patiënt. Totale duur introductieperiode is minimaal 4 weken. Het is tijdens deze introductieperiode extra belangrijk om het ziektebeloop van de patiënten te volgen, zodat je zelf feedback krijgt over je klinisch redeneren en handelen. Tijdens deze periode bereid je je ook voor op acute situaties bij opgenomen patiënten in de kliniek. Aan het eind van de introductieperiode moet de aios voldoen aan de “checklist dienst” en de lokale afspraken. Voor start van de eerste dienst vindt een gesprek plaats met de opleider om de checklist door te nemen. Deze wordt verstrekt in de introductiemap.
- 5 dienstblokken acute geneeskunde van 3 weken in het 1e jaar en 3 dienstblokken per jaar in de daarop volgende jaren.
- Afhankelijk van competenties en ervaring de mogelijkheid van 2 maanden aaneensluitend acute geneeskunde in het eerste jaar. Cumulatief wordt minimaal 4 weken in het eerste jaar aan acute zorg besteed op de SEH op een tijdstip dat directe supervisie mogelijk is.
- Vooraf aan de eerste dienst een ALS en ABCDE-cursus, tijdens de opleiding een FCCS cursus als onderdeel van de stage intensive care.
- Aandacht aan acute geneeskunde tijdens IC-stage, cardiologie-stage en longstage
- Basisechografiecursus (extern)
- Wekelijks scenario-onderwijs SEH door intensivist
- Mogelijkheid tot verdere verdieping tijdens de buitenlandstage in Curaçao
- Training CBRN (oefenen aan/uittrekken beschermende kleding). 1x per 2 jaar is er tevens voor 1 AIOS de mogelijkheid de 2-daagse HAZMAT cursus te volgen en onderdeel te worden van het CBRN-team
- Specifieke ontwikkeling van vaardigheden in de acute geneeskunde in overleg met opleider opgenomen in IOP
Gedurende alle jaren wordt aandacht besteed aan de competentieontwikkeling binnen de acute geneeskunde.
Leerdoelen
De leerdoelen van de Lange leerlijn zijn als volgt gespecificeerd door de NIV:
- Systematisch werken met kennis van zaken (M, S, C): kan patiënten met een acute presentatie van een inwendige ziekte herkennen en de eerste opvang systematisch (volgens ABCDE-methode) en in teamverband aanpakken.
- Informatie filteren en aggregeren (M): filtert, prioriteert en aggregeert informatie uit anamnese, lichamelijk onderzoek en aanvullend onderzoek om tot een differentiaaldiagnose te komen en een interventie te initiëren.
- Werken onder druk (L, S): kan omgaan met hoge werkdruk, stress en is in staat om in deze omstandigheden te prioriteren en de principes van timemanagement adequaat toe te passen. Vraagt bijtijds hulp als werkdruk (te) hoog wordt.
- Passend gebruik van middelen en voorzieningen (M, Ma): kan op effectieve en efficiënte wijze gebruikmaken van beschikbare middelen en voorzieningen, stelt met adequate argumentatie indicaties voor aanvullend onderzoek.
- Zorg ‘doseren’ naar wensen, perspectieven en keerzijdes (C, Ma): heeft oog voor wensen van de patiënt, kwaliteit van leven, prognose en de sociale omgeving in relatie tot belasting, risico’s en kosten van eventuele interventies.
- Omgaan met onzekerheid, ‘fouten’ en vragen van supervisie (R, C): kan omgaan met onzekerheid, eigen beperkingen, suboptimale gebeurtenissen of fouten en vraagt tijdig supervisie.
- Onderhandelen (S, C): kan bij verschil van inzicht met samenwerkende specialismen effectief ‘onderhandelen’ over het optimale beleid en onderlinge taakverdeling.
- Omgaan met verpleging (S, C, L): kan adequaat afspraken maken en nakomen met verpleegkundigen op de SEH en klinische afdelingen met betrekking tot visites, spoedbeoordelingen, logistieke zaken, etc.
- Overdragen (S, C, L): kan efficiënt casuïstiek overdragen aan volgende dienstploeg.
- Triage en coördinatie van zorg (S, L): heeft kennis van het triagesysteem. Stelt indicatie voor presentatie op spoedeisende hulp of internistisch consult. Kan op effectieve wijze de coördinatie en logistiek van zorg aan meerdere patiënten tegelijkertijd indelen.
Verplichte verrichtingen, vaardigheden aanwezig bij aanvang van de leerlijn
- Opvang acute patiënten volgens ABCDE-principes
- BLS
- Aanleggen perifeer infuus
- Arteriepunctie
Verrichtingen aan te leren tijdens de leerlijn
- Afname materiaal voor microbiologisch onderzoek
- Bewaken vitale functies: saturatie, hemodynamiek
- Bedside echografisch onderzoek
- Verrichten van (echogeleide) puncties, (bijvoorbeeld ascites-, pleurapuncties).